KOMPETENCJA 1.
Myślenie analityczne i innowacyjne
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak rozwijać u dzieci umiejętności analityczne oraz innowacyjne myślenie, dzięki czemu uczymy się lepiej rozumieć otaczający świat poprzez analizę informacji i zjawisk. Ponadto, rozwijamy kreatywność i zdolność do znajdowania nowatorskich rozwiązań oraz elastyczność w myśleniu i podejmowaniu decyzji. Doskonalenie tych umiejętności stanowi fundament dla efektywnego radzenia sobie w różnorodnych sytuacjach życiowych oraz aktywnego uczestnictwa w procesie nauki i rozwoju.
METODYKA NAUCZANIA
Doskonalenie kompetencji analitycznych oraz innowacyjnego myślenia:
- Metody nauczania przyjazne rozwijaniu umiejętności analitycznego i innowacyjnego myślenia
- Caste study z praktyki nauczyciela – pomysły na gry, łamigłówki oraz projekty stymulujące pracę mózgu dziecka w wieku 6-9 lat
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć i karty pracy do doskonalenia myślenia analitycznego i innowacyjnego, m.in.:
- Ćwiczenia słowne, takie jak rebusy, zgadywanki słowne
- Eksperymenty naukowe i analiza zjawisk przyrodniczych oraz procesów fizycznych
- Gry i zabaw matematycznych, takich jak sudoku dla dzieci oraz łamigłówki matematyczne
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Mały naukowiec: Światło
KOMPETENCJA 2.
Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak rozwijać umiejętność aktywnego uczenia się u dzieci, która stanowi istotny aspekt edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Poprzez aktywne zaangażowanie w proces poznawczy, dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale także rozwijają umiejętność samodzielnego poszukiwania informacji i rozwiązywania problemów. Aktywne uczenie się to rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia oraz umiejętności wnioskowania. W ten sposób dzieci stają się bardziej niezależne, kreatywne i gotowe do ciągłego rozwoju w zmieniającym się świecie.
METODYKA NAUCZANIA
Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się
- Selflearning, microlearning oraz collaborative learning w edukacji wczesnoszkolnej
- Case study z praktyki nauczyciela - ćwiczenia i zabawy neurodydaktyczne rozwijające kluczowe umiejętności poznawcze
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające nauce aktywnego i samodzielnego ucznia się, m.in.:
- Nauka czytania, pisania i mówienia oraz wzmacnianie umiejętności samodzielnego uczenia się
- Nauka przez doświadczenie - elementy integracji sensorycznej w edukacji przyrodniczej
- Gry matematyczne, układanek logicznych, zabaw z liczbami oraz eksperymenty matematyczne
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Masy sensoplastyczne – leśne runo
KOMPETENCJA 3.
Rozwiązywanie złożonych problemów
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak kształtować umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów, poprzez stawianie dzieciom różnorodnych wyzwań, pobudzając ich zdolność do logicznego myślenia i twórczego podejścia do rozwiązywania trudności. Dzieci uczą się identyfikować problemy oraz rozwijają umiejętność poszukiwania innowacyjnych strategii rozwiązywania problemów, wykorzystując przy tym kreatywność oraz współpracę z innymi. W ten sposób nie tylko zwiększamy ich pewność siebie w radzeniu sobie z wyzwaniami, lecz także przekazujemy im narzędzia potrzebne do sprawnego funkcjonowania w zmiennym i skomplikowanym otoczeniu.
METODYKA NAUCZANIA
Doskonalenie umiejętności rozwijania złożonych problemów:
- Design thinking jako metoda do tworzenia efektywnych rozwiązań, które spełniają potrzeby i oczekiwania
- Case study z praktyki nauczyciela - metody projektowe, aranżowanie dyskusji, współpraca w parach oraz zabawy edukacyjne
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające doskonaleniu umiejętności rozwiązywania złożonych problemów, m.in.:
- Zagadki oraz interpretacja i analiza tekstu w edukacji polonistycznej
- Rozwiązywanie zadań problemowych zadań problemowe, formułowanie hipotez, przewidywanie efektów oraz wnioskowanie na podstawie obserwacji przyrody
- Gry matematyczne oparte na sytuacjach problemowych opartych
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Zabawy ruchowe - zaprojektuj swoją ścieżkę
KOMPETENCJA 4.
Myślenie krytyczne i analiza
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak wspierać rozwój krytycznego myślenia u dzieci stawiając przed nimi pytania, zachęcając do analizy informacji, rozumowania i weryfikowania wniosków. Dzieci w ten sposób uczą się dociekliwości i refleksji, formułowania własnych opinii oraz podejmowania świadomych decyzji. Rozwijając tę umiejętność, nie tylko wspieramy ich samodzielność intelektualną, ale także budujemy zdolność do skutecznego radzenia sobie wyzwaniami życiowymi. W ten sposób przygotowujemy dzieci do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie, promując postawy krytycznego myślenia i otwartości na różnorodność poglądów.
METODYKA NAUCZANIA
Kształtowanie umiejętności myślenia krytycznego i analizy:
- Krytyczne myślenie w erze fake newsów i dezinformacji
- Case study z praktyki nauczyciela - wykorzystanie wstęgi Möbiusa oraz rozmowa o memie „Skibidi Toilet”
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające doskonaleniu umiejętności krytycznego i analitycznego myślenia, m.in.:
- Ćwiczenie - prawda czy dezinformacja, oraz identyfikacja, analiza i wnioskowanie z zaprezentowanych treści
- Eksperymenty oraz obserwacje zjawisk fizycznych
- Zagadki matematyczne i zadania problemowe
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Zrób to sam - kura i złote jajko
KOMPETENCJA 5.
Kreatywność i oryginalność
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak pobudzać kreatywność i wzmacniać oryginalności wśród dzieci za pomocą stawiania wyzwań i problemów. Dzieci uczą się dzięki inspiracji i wsparciu w poszukiwaniu i eksperymentowaniu w codzienności szkolnej, co pozwala patrzeć na świat w sposób twórczy i innowacyjny oraz wyrażać siebie w unikalny sposób oraz rozwijać indywidualny potencjał. Wspierając kreatywność i oryginalność budujemy pewność siebie dzieci w wyrażaniu własnych pomysłów i przekazujemy narzędzia potrzebne do odnoszenia sukcesów w zmieniającym się świecie, gdzie innowacja jest kluczem do rozwoju.
METODYKA NAUCZANIA
Rozwijanie kreatywności i oryginalności:
- Trening kreatywności - eksploracje, kombinacje i transformacje w edukacji wczesnoszkolnej
- Case study z praktyki nauczyciela - ćwiczenia pobudzające kreatywności i rozwijające oryginalność
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające rozwojowi kreatywności i oryginalności, m.in.:
- Tworzenie historii, łańcuchów skojarzeń oraz inscenizacji teatralnych stymulujących wyobraźnię
- Tworzenie modeli, wizualizacji oraz eksperymentów przyrodniczych
- Łamigłówki oraz projekty matematyczne, takie jak tworzenie gier matematycznych
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Zrób to sam - Małe ZOO z wytłaczanki po jajkach
KOMPETENCJA 6.
Współpraca w grupie
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak rozwijać umiejętność współpracy w grupie wśród dzieci, poprzez angażowanie ich w projekty i zadania wymagające wspólnego działania. Uczymy dzieci współpracy, komunikacji i szacunku dla innych. Zwracamy szczególną uwagę w stronę efektywnej współpracy w zespole, ale także umiejętności słuchania opinii innych, dzielić się pomysłami oraz rozwiązywania konfliktów i sytuacji problemowych. Promując współpracę, tworzymy atmosferę sprzyjającą budowaniu zdrowych relacji społecznych oraz rozwijaniu umiejętności interpersonalnych.
METODYKA NAUCZANIA
Rozwijanie umiejętności pracy w grupie oraz cech przywódczych:
- Metoda 6-3-5, metoda delficka, drzewo decyzyjne, kula śniegowa w edukacji wczesnoszkolnej
- Case study z praktyki nauczyciela - metody organizacji pracy grupowej, budowanie zaufania, nauka komunikacji, współpracy oraz rozwiązywania konfliktów
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające doskonaleniu umiejętności współpracy w grupie, m.in.:
- Nauka słuchania się nawzajem, wyrażania myśli i szanowania różnorodności perspektyw
- Projektowanie zespołów uczniowskich i wspólne eksplorowanie i obserwowanie zjawisk przyrodniczych
- Wspólne rozwiązywanie problemów i zadań matematycznych
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Zabawy ruchowe - Berek w pracy zespołowej
KOMPETENCJA 7.
Wykorzystanie technologii oraz programowanie i robotyka
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak wykorzystać technologię oraz rozwijać umiejętności z zakresu programowania i robotyki. Omówimy zapoznanie dzieci z podstawami programowania oraz możliwościami, jakie oferują nowoczesne technologie. Uczniowie dowiedzą się jak korzystać z różnych narzędzi technologicznych, ale także rozwiną umiejętność tworzenia nowych rozwiązań i eksperymentowania z nimi. Wprowadzając elementy programowania, kodowania i robotyki do procesu nauczania, przygotowujemy dzieci do skutecznego funkcjonowania w cyfrowym świecie oraz zachęcamy je do aktywnego eksplorowania nowych technologii jako narzędzi do rozwijania własnych pomysłów i zainteresowań.
METODYKA NAUCZANIA
Doskonalenie umiejętności bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii oraz programowania i robotyki:
- Efektywna i bezpieczna integracja technologii w proces nauczania w edukacji wczesnoszkolnej - programowanie, kodowanie i robotyka
- Case study z praktyki nauczyciela - omówienie koncepcji, strategii oraz narzędzi, które umożliwią rozwijanie umiejętności cyfrowych w edukacji wczesnoszkolnej
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające rozwojowi kompetencji cyfrowych, w którym:
- Aktywności z wykorzystaniem technologii do nauki czytania, pisania oraz komunikowania się
- Aplikacje i wirtualne wizualizacje do eksplorowania i obserwowania natury
- Tworzenie prostych algorytmów oraz rozwiązywanie łamigłówek
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Cyfrowe uzależnienie - kiedy reagować i jak zacząć działać?
KOMPETENCJA 8.
Zarządzanie czasem
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak kształtować umiejętność zarządzania czasem u dzieci, m.in. pokażemy, jak uczyć planowania działań, wyznaczania priorytetów oraz efektywnego wykorzystywania czasu. Pomażemy dzieciom rozwijać umiejętności organizacyjne i samodyscyplinę, dzięki czemu uzyskają poczucie kontroli nad własnym czasem i zobowiązaniami. Rozwijając tę umiejętność, nie tylko przygotowujemy dzieci do skutecznego radzenia sobie z obowiązkami szkolnymi, ale również pomagamy im rozwijać umiejętność efektywnego zarządzania swoim czasem w życiu codziennym, co prowadzi do zwiększenia efektywności, redukcji stresu oraz lepszego osiągania celów.
METODYKA NAUCZANIA
Rozwijanie umiejętności zarządzania czasem:
- Tworzenie listy zadań, planowanie harmonogramu, priorytetyzację zadań oraz określanie celów czasowych w edukacji wczesnoszkolnej
- Case study z praktyki nauczyciela - wskazówki i porady do efektywnego nauczania zarządzania czasem oraz w wsparciu dzieci w rozwoju tej umiejętności zarówno w szkole, jak i w domu.
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające rozwojowi umiejętności zarządzania swoim czasem, m.in.:
- Ćwiczenia z tworzenia listy zadań oraz harmonogramów
- Obserwowanie zmian w przyrodzie w kontekście czasu jako zjawiska fizycznego
- Gra matematyczna oparta na podejmowaniu szybkich decyzji i określaniu priorytetów
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Zabawy ruchowe - dzień i noc
KOMPETENCJA 9.
Odporność na stres i elastyczność
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak rozwijać odporność na stres, za pomocą nauki technik relaksacyjnych, strategii radzenia sobie oraz budowania wsparcia społecznego. Dzieci uczą się radzić sobie z trudnościami i rozwijają umiejętność kontrolowania swoich emocji i utrzymywania równowagi psychicznej w sytuacjach stresowych. Wprowadzając elementy edukacji dotyczące regulacji emocji i zarządzania starem, pomagamy dzieciom budować odporność psychiczną, która jest kluczowa dla ich zdrowego funkcjonowania w życiu.
METODYKA NAUCZANIA
Doskonalenie umiejętności regulacji emocji, odporności na stres oraz elastyczności:
- Self-reg - identyfikacja źródła stresu, kontrola i regulacja emocji
- Case study z praktyki nauczyciela - wpływ stresu na efektywność procesu uczenia się i funkcjonowania w szkole. W jaki sposób reagować na codziennie trudności wynikające z przeciążenia oraz ciągłego stresu w sytuacji dziecka w wieku 6-9 lat?
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze sprzyjające rozwojowi umiejętności regulacji emocji, odporności na stres oraz elastyczności, m.in.:
- Pakiet krótkich opowiadań/wierszy na temat stresu
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie
- Gry i zadania matematyczne rozwiązywane pod presją czasu
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Bajkoterapia - zrób to sam
KOMPETENCJA 9.
Inteligencja emocjonalna
W tej części otrzymasz materiały pokazujące jak włączyć do edukacji rozwój inteligencji emocjonalnej, poprzez uczenie dzieci rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami. Podczas kształtowania inteligencji emocjonalnej wspieramy rozwój empatii, asertywności i umiejętności radzenia sobie z trudnościami. Dzieci rozwijają umiejętność empatycznego reagowania na uczucia innych oraz budowania zdrowych relacji interpersonalnych. W ten sposób przygotowujemy dzieci do skutecznego funkcjonowania w społeczeństwie oraz budujemy fundamenty do zdrowego i satysfakcjonującego życia naszych podopiecznych.
METODYKA NAUCZANIA
Doskonalenie inteligencji emocjonalnej u dzieci:
- TUS, trening uważności, Porozumie bez Przemocy oraz empatyczna komunikacja
- Case study z praktyki nauczyciela - nauka identyfikowania, nazywania oraz wyrażania emocji w adekwatny i konstruktywny sposób oraz nauka rozumienia perspektywy innych i budowania relacji międzyludzkich opartych na szacunku i empatii
NARZĘDZIOWNIK
Gotowe scenariusze zajęć sprzyjające rozwijaniu inteligencji emocjonalnej, m.in.:
- Gotowe opowiadania nt. postawy bohaterów opowiadań/wierszy w kontekście przeżywania emocji
- Ćwiczenia relaksacyjne oraz medytacja na świeżym powietrzu w otoczeniu przyrody
- Gry matematyczne oparte na współpracy i rywalizacji
DODATKOWE MATERIAŁY
- Nagrania wideo m.in. Zabawy ruchowe - zabawa na zewnątrz i wewnątrz koła